Under många långa år fanns det bara en egentlig form av sökmarknadsföring och det var de evinnerliga telefonkatalogerna. Fanns man inte med i ett urval sådana med sitt företag att bli hittat under bransch i de gula sidorna kunde man i princip glömma att få nya kunder annat än de som kom till en via rekommendationer från andra.
Det var standardförfarandet. Behövde man hitta en leverantör av en viss produkt eller tjänst så var det just sådana kataloger man plockade fram. Man letade upp branschen man sökte efter oh där såg man snabbast företagen som i inte bara valt att annonsera sitt namn därunder utan dessutom gärna köpt till en fetstil, en ram eller kanske rent av plats för en liten bild eller logotype.
Sen kom internet.
Människans vilja att snabbt och enkelt kunna hitta den som levererar en vara eller tjänst har inte minskat, tvärtom ökat. Människor som plockar fram en katalog har däremot försvunnit. Idag använder man Google.
För att överhuvudtaget vara valbar måste man synas på internet och i sökmotorer. Syns man inte i sökmotorer är man aldrig ens ett alternativ för den som söker efter en leverantör av vara eller tjänst. Människor vet nämligen i precis samma utsträckning som förr vad de vill ha och precis som innan söker man efter VEM – vem kan tillhandahålla detta åt mig?
Konsten att hittas på internet
Konsten att bli hittad på internet kan kallas sökmotormarknadsföring – SEM (search engine marketing) – och är kort och gott ett destillat av vad alla papperskataloger en gång i tiden höll på med, fast samlat i princip på ett enda ställe idag: Google.
Google är den tveklöst mest använda sökmotorn på webben. I en del länder har andra öskverktyg olika marknadsandelar men i Sverige gäller Google i nära på samtliga fall. Google dominerar sökmarknaden och det är sålunda på Google man vill premiera sin synlighet för att bli så där valbar för potentiella konsumenter som man ju vill vara.
Sökmotormarknadsföring
Det finns olika typer av sökmotormarknadsföring och de två absolut vanligaste är
Sökordsannonsering
Med sökordsannonsering (google adwords) köper man annonssynlighet i sökresultaten för vissa för ens verksamhet relaterade sökningar. Köpförfarandet är budorienterat och den som bjuder mest pengar för ett klick får mest och bäst plats. Detta är Googles egna största intäktsmodell, att sälja sådan här annonsplats i olika sökresultat. Annonsplatserna är något framhävda jämförda med de vanliga sökresultaten men likväl är det faktiskt i de vanliga sökresultaten som de flesta klicken sker. För att synas bättre i de vanliga sökresultaten hjälper inte sökordsannsonsering utan här måste man ha sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering syftar till att synas bättre i de vanliga sökresultaten med en sajt, det vill säga platser som inte går att buda till sig via sökordsauktionen som Adwords och de sponsrade länkarna är. Sökmotoroptimering går ut på att känna till en hel del om hur Google tänker när de rangordnar sökresulaten och med hjälp av dessa kunskaper skapa en ”vilja” hos Google att hellre placera en viss hemsida (sökmotoroptimerarens kund) högre upp än andra webbsidor i vissa sökresultat. Eftersom det är i de vanliga sökresultaten som flest personer klickar vill man där vara så högt upp som möjligt, allra helst i topp – för där sker de allra flesta klicken.
Beroende på vilken bransch man är verksam i är man ingalunda den ende som vill synas högt med sin sajt i sökresultatet. Man kan kallt räkna med att de flesta av ens konkurrenter tänker likadant och att de också investerar både tid och pengar i att göra sin sajt så bra som möjligt för att få Google att hellre placera deras sajt högre upp än din.
För att ha en chans att få bra positioner i sökresultaten – och behålla dem – behöver man inte sällan ta hjälp av en SEO-konsult (SEO – search engine optimization (sökmotoroptimering)). SEO-konsulten är en person som antingen på egen hand eller på en större byrå står för kunskaperna om google som du inte ska behöva ha, och som har tiden att jobba med detta (något du inte heller ska behöva ha. Din tid ska ju gå åt att göra ditt jobb så bra som möjligt, inte åt att sitta och hacka med sökmarknadsföring. Inte gav du väl ut din egen katalog på Eniro-tiden? nej, jag tänkte väl det!).